Distributieriem

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
CarspotterJeroen
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016, 00:01
Naam: Jeroen
Auto: (Nog) geen

Distributieriem

Bericht door CarspotterJeroen »

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort op zoek naar een Lotus. En was benieuwd of iemand ongeveer wist wat een levensduur van een distributieriem is.

Zo las ik op Autoweek ( http://www.autoweek.nl/autoreview/31701/lotus-elise-s) dat dit om de 4 jaar gedaan moest worden

''- Controleer historie: de distributieriem moet vaker dan normaal vervangen worden. Advies is elke 4 jaar of rond 85000km. Er zijn modellen waarbij het bij de 60000km moet. '''

Klopt dit ongeveer? Of hoe hebben jullie dit met jullie eigen auto gedaan?

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Distributieriem

Bericht door X-ian »

Dat klopt helemaal.
De meesten laten een lotus dealer de riem (preventief) vervangen als er ook maar enige twijfel is of die al dan niet op tijd vervangen is geweest.
Beter een paar honderd euro aan een (overbodig) onderhoud dan een nieuwe motor moeten zetten....
CarspotterJeroen
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016, 00:01
Naam: Jeroen
Auto: (Nog) geen

Re: Distributieriem

Bericht door CarspotterJeroen »

X-ian schreef:Dat klopt helemaal.
De meesten laten een lotus dealer de riem (preventief) vervangen als er ook maar enige twijfel is of die al dan niet op tijd vervangen is geweest.
Beter een paar honderd euro aan een (overbodig) onderhoud dan een nieuwe motor moeten zetten....
Bedankt! Ik zag namelijk een Elise S1 op het net voor 13.000,-
De verkoper (bedrijf) zei dat de distributie 8 jaar geleden voor het laatst was gedaan.. Klonk niet heel erg goed haha!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Distributieriem

Bericht door Frederik »

Jeroen, voor alle duidelijkheid ... voor 13.000€ kan je NOOIT een goede Elise S1 vinden!
Of het zijn RHD afgeragde roestbakken
Of het zijn RHD cat. C of D wagens (die wettelijk in Engeland afgebroken moeten worden) die via via ge-exporteert zijn

http://www.carbuyer.co.uk/tips-and-advi ... write-offs
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Distributieriem

Bericht door Frederik »

Veel lees (VEEL) Lotussen zijn weekendauto's die weinig kilometers maken en bij dergelijke wagens wordt wel es bespaart op onderhoudskosten. Distributieriemen worden uitgesteld, onderhoudjes worden overgeslagen ahja, want ik doe toch maar 1.500km per jaar. Fout! een goed onderhoud het het lange leven van een auto.

Wagens met onderhoudsachterstand betaal je nadien meer dan dubbel terug, dat kunnen een reeks leden van het forum beamen!
En dan is je goedkope aankoop plots een pak duurder dan een goede tweedehandsaankoop en blijf je met een afgeragde zitten.

Betaal of spaar wat door voor een degelijk exemplaar, je zal er nadien veel meer plezier (en minder zorgen) aan hebben.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Distributieriem

Bericht door Blue Darkness »

13k voor een goede mk1, die wil ik ook meteen :-)

Zoals Frederik zegt, van een slechte Lotus een goede maken kost je altijd meer een goede te kopen...
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Distributieriem

Bericht door Emiel »

Frederik schreef:Jeroen, voor alle duidelijkheid ... voor 13.000€ kan je NOOIT een goede Elise S1 vinden!
Of het zijn RHD afgeragde roestbakken
Of het zijn RHD cat. C of D wagens (die wettelijk in Engeland afgebroken moeten worden) die via via ge-exporteert zijn

http://www.carbuyer.co.uk/tips-and-advi ... write-offs
Wat een slap gezever. Als men goed zoekt kan men prima een Elise vinden voor 13k welke goed is onderhouden. Engelse import uiteraard voor die prijs, maar hoeft echt geen "afgeragde roestbak" te zijn.

Alles wat we niet kennen is slecht, alles wat de prijs van Belgische/Nederlandse Elises beinvloed is slecht, blablabla. Oude verhaaltjes welke achterhaald zijn.
CarspotterJeroen
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016, 00:01
Naam: Jeroen
Auto: (Nog) geen

Re: Distributieriem

Bericht door CarspotterJeroen »

Blue Darkness schreef:13k voor een goede mk1, die wil ik ook meteen :-)

Zoals Frederik zegt, van een slechte Lotus een goede maken kost je altijd meer een goede te kopen...
Stond te koop op Marktplaats voor 12995 bij een dealer in Beeterszwaag, Afgelopen Zaterdag verkocht. UKSportcars heeft hem opgekocht en staat nu voor 14.500 te koop.. :cry: .. Laat ik zeggen dat ik vandaag erg last had van een ''Blue Monday''..
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: Distributieriem

Bericht door RubenD »

Soms mag je ook niet teveel twijfelen, zoals je ziet. Zij er dikwijls kapers op de kust.

Meestal hebben de auto's meerdere eigenaars gehad. Dat maakt het ook moeilijker om te weten of iedereen er goed voor gezorgd heeft.

De laatste eigenaar van mijn Elise s1 heeft hem 8 jaar gehad. 13000km mee gereden in die tijd en heeft er 5500€ mechanische kosten aan gedaan. Bij een officiële garage in Nederland. Ik denk dat hij mechanisch alles verving die moest vervangen worden. En men autotje rammeld niet, ze rijd echt lekker.
De vorige eigenaar was wel zeker geen kuisfreak. Gelukkig ben ik dat wel (als het om auto's gaat :lol: ).

Kijk gewoon na of de auto een onderhoudsboek heeft. Waarom men de auto kocht en weer verkoopt, ...

Ik ben ook naar meerdere elise's weest gaan kijken. Had ik nu afgeknapt, op die dat ik nu kocht, stond er al direct een andere geïnteresseerde klaar, vertelde de verkoper me.

Mijn voorkeur ging altijd uit naar een originele LHD S1. Daar voor mag je wel wat meer ophoesten, maar ooit komt het er ook wel terug uit.

Veel succes op je zoektocht!!
Plaats reactie