Temperatuur sensor S1 1999

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Temperatuur sensor S1 1999

Bericht door RubenD »

Als ik de manual van mijn Elise s1 1999 lees moet het waarschuwings lampje van de motortemeratuur wat indicaties geven. OA bij de bedrijfstemperatuur, en oververhitting.

Die van mij doet niets. Dit wil ik dringend aandacht geven.

Iemand wat tips.

Faalt het display, bekabeling, of direct de sensor opzoeken en vervangen?

thanx
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Temperatuur sensor S1 1999

Bericht door Emiel »

De originele temperatuur meter is weinig complex. 1 getal welke boven de x aantal graden aan gaan ( 60 meen ik ) en rond de 85/88 zal blijven hangen. Hoewel sommige varianten rond de 90 of 92 blijven zitten. ( welke thermostaat en of display wel genoeg stroom/aarde heeft , doe lampen maar eens aan/uit )

Rond de 104 graden springen fans aan. En hoger gaat die knipperen.

Meer is het niet.

Er zijn bij de s1 2 sensoren, 1 voor display en 1 ecu. Blauw is meen ik display. Die stekker even controleren eerst.

Als fans niet aanspringen en dergelijke dan is andere sensor die dat doet regelen.

Sensoren kosten amper iets en zijn met koude motor te vervangen zonder ontluchten als je doorwerkt en handig bent. Lekt uiteraard koelvloeistof weg!
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: Temperatuur sensor S1 1999

Bericht door RubenD »

Emiel schreef:De originele temperatuur meter is weinig complex. 1 getal welke boven de x aantal graden aan gaan ( 60 meen ik ) en rond de 85/88 zal blijven hangen. Hoewel sommige varianten rond de 90 of 92 blijven zitten. ( welke thermostaat en of display wel genoeg stroom/aarde heeft , doe lampen maar eens aan/uit )

Rond de 104 graden springen fans aan. En hoger gaat die knipperen.

Meer is het niet.

Er zijn bij de s1 2 sensoren, 1 voor display en 1 ecu. Blauw is meen ik display. Die stekker even controleren eerst.

Als fans niet aanspringen en dergelijke dan is andere sensor die dat doet regelen.

Sensoren kosten amper iets en zijn met koude motor te vervangen zonder ontluchten als je doorwerkt en handig bent. Lekt uiteraard koelvloeistof weg!

Vola gefixed. Kabels gechecked, wat contact spay hier en daar. Motor laten warm lopen, en de uitlezing komt terug op het display.
Dus waarschijnlijk gewoon een slecht contact.
Plaats reactie