Tikkend geluid bij gas geven

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door mindp0wer »

Sinds enkele dagen een tikkend geluid, vooral te horen via uitlaat volgens mij maar zou ook via luchtfilter kunnen zijn.

Een licht tikkend geluid, dacht eerst aan een tikkende klep, maar ben er niet zeker van. Daarnet de olie nagekeken, deze staat op niveau. Motor gestart en geen geluid te horen. Wel ontdekte ik een scheur in de dichting van het luchtslang die van het gasklepphuis naar de filter (K&N) gaat ter hoogte van de filter, dus niet ter hoogte van het gasklephuis. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door mindp0wer »

Niemand een idee?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door Hugo »

Ideeën genoeg
Is natuurlijk moeilijk te zeggen zonder het tikgeluid te horen, je weet ook niet juist waar het vandaan komt

Maar als het alleen bij gasgeven te horen is, kan het in het ergste geval wel een te grote speling zijn op lager van een drijfstang of lager van de krukas, door sleet is de speling te groot geworden en als de motor moet werken bij gasgeven, hoor je dan een klein tikje, speling zal snel groter worden en tikgeluid toenemen

Weet niet of er in uw Elise een oliedrukmeter staat, bij versleten lagers op krukas of drijfstangen zal die een beetje lager zijn dan normaal omdat de oliedruk door te grote speling niet goed opgebouwd kan worden





Dit is wel het ergste wat ik kan bedenken, hoop wel niet dat dat de oorzaak is, maar als het dat is zou de frequentie van het tikgeluid ook met het toerental moeten oplopen

Kan gemakkelijk nog wel 10 oorzaken geven van een tik geluid in of aan een motor, maar zonder het geluid te horen waar het juist vandaan komt is dat zeer moeilijk
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door mindp0wer »

Je hebt natuurlijk gelijk, Hugo. De moeilijkheid is net het geluid te lokaliseren aangezien ik het alleen hoor als ik aan het rijden ben. Ik ga eerst al eens de scheur met ducktape dicht maken. Als het geluid er dan nog is, kan het niet aan de scheur in de luchtslang liggen.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door Hugo »

koen,

je zou eens moeten letten op de frequentie van het tikgeluid, gaat het tikken rapper bij opvoeren van motortoerental, ongeacht de rijsnelheid zo ja, dan is het iets van het draaiend gedeelte van de motor, of een onderdeel dat meedraait met de motor, alternator? injectiepomp? enz

wat hoor je feitelijk? een tik met een lage frequentie bv 5 per seconde of is het echt een rikketik?

verhoogt de frequentie van het tikken alleen bij het opvoeren van de snelheid, dus bij opschakelen geen vermindering ? dan kan het de aandrijving zijn, speling op aandrijfas of zo

is moeilijk van op afstand een diagnose te geven, kan ook soms iets heel eenvoudig zijn hoor, kan ook een bout of moer zijn die losgekomen is of afgebroken en bij het rijden gaat rammelen
spidermonkey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door spidermonkey »

Lijkt me gewoon de brandstofpomp als je het geluid van in de wagen hoort.
Als je het buiten ook hoort kan het de hydraulische kleppenduwers zijn die wat versleten zijn.

Veel mogelijkheden, en er is altijd wel een nieuw geluid bij de Elise, vaak zonder erg.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door mindp0wer »

Hugo schreef:koen,

je zou eens moeten letten op de frequentie van het tikgeluid, gaat het tikken rapper bij opvoeren van motortoerental, ongeacht de rijsnelheid zo ja, dan is het iets van het draaiend gedeelte van de motor, of een onderdeel dat meedraait met de motor, alternator? injectiepomp? enz

wat hoor je feitelijk? een tik met een lage frequentie bv 5 per seconde of is het echt een rikketik?

verhoogt de frequentie van het tikken alleen bij het opvoeren van de snelheid, dus bij opschakelen geen vermindering ? dan kan het de aandrijving zijn, speling op aandrijfas of zo

is moeilijk van op afstand een diagnose te geven, kan ook soms iets heel eenvoudig zijn hoor, kan ook een bout of moer zijn die losgekomen is of afgebroken en bij het rijden gaat rammelen
Het afsluitingsrubber van de luchtfilter zelf is half losgescheurd, heb nu eens met ducktape alles goed vastgezet, maar ik merk geen sterke vermindering in het getik. Het is een licht getik, geen laag frequent geluid. Misschien zit het toch nog niet helemaal dicht aan de filter?
Heb onlangs een bout verloren van de alternator en dat is gemaakt voor de reis naar Italië. Dus denk ook beetje in die richting.
Het vreemde is dat als ik gas geef rijdend/rollend maar ontkoppeld ben, het geluid slechts in het begin van het gasgeven hoorbaar is, als ik gas geef in versnelling blijft het geluid zolang ik gas geef totdat de uitlaat in geluid de bovenhand neemt.
Maar misschien neemt de uitlaat ook over als rijdend/rollend gas geef? Als de wagen stilstaat en ik geef gas, dan hoor ook enkel in het begin wat getik.
Volgens mij is er geen frequentieverhoging bij het extra gasgeven, maar daar ben ik niet 100% zeker van, zal daar morgen eens op letten.

Ondertussen ga ik een nieuwe filter bestellen.

De Elise rijdt voor de rest zeer goed ... geen vermogensverschil of iets dergelijks.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door mindp0wer »

Probleem opgelost: pakking van de uitlaatcollector was stuk gegaan.
Rijdt weer als een zonnetje! :D
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door Erwin »

Verrassend dat dat een tikkend lawaai kan veroorzaken, maar het is opgelost!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door stekki »

mindp0wer schreef:Probleem opgelost: pakking van de uitlaatcollector was stuk gegaan.
Rijdt weer als een zonnetje! :D
:D
Light is not right
Plaats reactie