Olieverbruik elise S1

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Olieverbruik elise S1

Bericht door Erwin »

Echt veel kan je nu niet meer doen.
Laat gerust de synthetische olie erop omdat het kwaad al geschied is.
Ik zou wel preventief de oliefilter vervangen omdat die alle losgekomen deeltjes verzameld heeft.

Gewoon de toer van het motorblok doen en kijken welke dichtingen meten vervangen worden.
Haal ook je stroomverdeler eraf, want daar zit nog een lipseal van de nokkenas achter. Je wil geen olie in je stroomverdeler hebben.

Succes.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
spidermonkey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Re: Olieverbruik elise S1

Bericht door spidermonkey »

Heb de undertray vandaag eens goed bekeken net als de rest van de motor.
Geen spatje olie te zien.
De vorige olie was 5W40 full synthetic Syner-G

Nog even met de oliedealer gesproken (petronas) en die gaf aan dat bij overgang naar hogere viscositeit dit wel kan voorkomen.

Bijvullen en goed in de gaten houden maar! En hopen dat alles in orde is zodat we summers end mee kunnen rijden :)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Olieverbruik elise S1

Bericht door Erwin »

Fingers crossed!

Is al goed dat er synthetisch in zat.
Niet teveel zorgen maken.

CU in Brussels aan de start van LSE!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Olieverbruik elise S1

Bericht door Sander »

Ik zou terug gaan naar door de fabrikant geadviseerde olie. Ik raad in ieder geval een w40 variant aan. Waarom is er een w60 in gegaan ?
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Olieverbruik elise S1

Bericht door FastEleven »

Ik zou terug gaan naar door de fabrikant geadviseerde olie. Ik raad in ieder geval een w40 variant aan. Waarom is er een w60 in gegaan ?
Vermits hij met de 10w60 al 2000 km heeft gereden hebben de additieven in die 10w60 grotendeels hun werk al gedaan, of maw de motor is binnenin al gereinigd en de sludge al grotendeels verdwenen en er is meer interne speling ontstaan. Daarom heeft het mijnsinzien weinig zin om opnieuw naar de dunnere 10w40 te gaan, want je gaat juist opnieuw meer olieverbruik krijgen.

10w60 wordt ook geadviseerd door Lotus voor wagens die mechanisch zwaarder belast worden, zoals op trackdays of Stelvio-achtige toerritten. De reden is eenvoudig : 10w60 gaat door z'n specifieke viscotiteitsindex en gesteund door een uitgebreider additievenpakket beter om met hoge temperaturen. Het risico dat de smeerfilm bij een 10w40 bij zware belasting en dus hoge temperatuur doorbroken wordt is maw hoger dan bij een 10w60, zelfs al zijn beide producten vol synthetisch.

Maar tenzij er bij de vorige eigenaar een specifieke reden was, is het algemeen beter om bij hetzelfde type olie te blijven.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie