Mijn S2.2 ( 88 exemplaren gebouwd 1980,1981) kreeg gezelschap van een rode S3 ( 732 exemplaren 1981-1987).
Iets later op de meeting konden we ze naast elkaar zetten.
Beide autos hebben een warm gegalvaniseerd chassis . ( S2.2 was de eerste esprit die deze behandeling kreeg)
Beide hebben de type 912 motorblok met een longinhoud van 2174cc . s2.2 was de eerste met dit blok, want de S1 en S2 hadden het type 907 2liter blok.
Beide kregen ook de ROVER SD1 achterlichten.
De S3 kreeg het vernieuwde sterkere chassis van de turbo esprit , gelanceerd in 1980.
De S2.2 had achteraan nog de chapman strut , genoemd naar lotus founder Colin Chapman, waarbij de aandrijfassen ook dienst deden als wielophanging, zoals in de formule racewagens. Alles om gewicht te besparen, maar niet ideaal voor een straatauto, want hierdoor wordt het motorblok ineens deel van de ophanging + sletig voor de lagers van de versnellingsbak en de kruiskoppelingen. De S3 (en turbo esprit) kregen een extra ophangingsarm, waardoor de aandrijfassen ontlast werden, de auto stiller en comfortabeler, maar ook wat zwaarder.
De S2.2 zat net op 1000kg , de S3 woog met alle verstevigingen toch wel 1220kg.
De S3 kreeg dikkere"wrap around" bumpers vooraan en achteraan terwijl de S2.2 de elegantere kleine (S1 en S2) exemplaren heeft., waardoor de neus scherper oogt.
De S2.2 staat op 14" speedline velgen, specifiek voor lotus ontworpen, terwijl de S3 op 15" BBS velgen staat (ook fabrieksorigineel)
De S2.2 kreeg OEM een dubbele striping hoog op de flank.
De "oortjes" achter de achterste ramen zijn verschillend. Op de S2.2 zit enkel vooraan een opening en ze zijn matzwart, bij de S3 vooraan en achteraan een opening en ze zijn meegespoten in de carrosseriekleur. Ze dienen om frisse lucht in het motorkompartiment en in de inlaatfilter te halen.
De dorpels van de S3 kregen onderaan een klein lipje, terwijl de dorpels van de S2.2 volledig afgerond zijn onderaan.
In het interieur is de bekleding van de stoelen en de deurpanelen van de S2.2 en de S3 nogal verschillend, hoewel de basis wel ongeveer gelijk is. De S3 had net als de turbo esprit een iewat lossere, meer zachte vulling (beetje jaren 80 millet jas look)Statistieken: Geplaatst door gvy — 18 aug 2021, 11:04
]]>